110 let blatenských lokálek - článek

Vytvořeno 03.08.2009 13:11:28 | Poslední změna 03.08.2009 13:47:23

V sobotu 13. června 2009 oslavily blatenské lokálky 110 let své existence. Centrem oslav se stalo malebné nádraží v Blatné, které si připomnělo významné výročí od okamžiku, kdy poprvé přivítalo parní lokomotivu. Samotnou Blatnou, ležící na území Středočeské Pahorkatiny prochází trať 203 z Březnice do Strakonic a nádraží ve výšce 445 m n. m. je zároveň výchozí stanicí tratě 191 do Nepomuku. Podstatnou náplň oslav tvořily jízdy zvláštních vlaků, sestavených především z historických vozidel. Ryzí nostalgii na blatenských lokálkách porušil jen jediný zástupce éry současných kolejových vozidel. Většina blatenských motorových vozů řady 810 v sobotu opustila své tradiční výkony v osobní dopravě, ať již do Nepomuku, Strakonic či Březnice, aby uvolnila místo pro nostalgický provoz. Výjimečně řazené vlaky, vedené motorovou i parní trakcí, tak zčásti zastoupily zmiňované osmsetdesítky. Hlavním pořadatelem oslav byly České dráhy.



Přípravy


Oslavám předcházely přípravy, které začaly již v pátek 12. 6. Na blatenském nádraží byly přestaveny nákladní vozy na výtažnou kolej ze sila a zároveň uklizeny vozy Btax z 8. na 6. staniční kolej (před bývalou vodárnu). Do uvolněné kusé 8. staniční koleje byl posléze nasunut nákladní vůz typu Es s pěti tunami uhlí pro parní lokomotivy. V průběhu odpoledne vystavilo provozní středisko Blatná vůz 810.572 s „novými“ pluhy, coby stacionární exponát. Patnáct minut před půlnocí pak na odhlášku za vlakem Os 17925 dorazila „bangladěštka“ z Českých Budějovic. Prvním historickým vozidlem, které do Blatné dorazilo, byl vůz M 131.1280 s poštovním vozem Deutsche Reichsbahn. Tento „Hurvínek“ se tedy alespoň na pár hodin vrátil do depa, kde byl před několika desítkami let pravidelně nasazován.


Den oslav


Do vozidel, která dnes čeká netradiční služba, se pomalu začíná opírat probouzející se slunce. To už se v pozadí ozývá mohutný tón lokomotivní houkačky, která tu dobrých 20 let nezazněla. Přijíždí klatovský muzejní „loďák“ 831.043 . Nádraží se začíná plnit, klatovský veterán je odstaven za „banglí“ na 8. koleji. V 10 hodin přijíždí od Strakonic Regionova, a po té, co vykřižuje, pokračuje dál směrem na Březnici . Krátce před polednem, za povzbuzování parní píšťaly, se část fotografující veřejnosti přesouvá ke strakonickému zhlaví, kde vítají parní vlaky Os 28440 a 28442. V Blatné obě parní krasavice obdržely „osvěžení“ v podobě vody z cisterny Městských služeb a zhruba jedné tuny uhlí. Po této proceduře se obě mašinky spojily a coby parní přípřež byly zařazeny do čela sedmivozové soupravy, která se následně vydala s dvacetiminutovým mankem vstříc fotografům na trati do Březnice. V Březnici parní stroje hbitě vlak objely a vzápětí se vydaly opět do Blatné. To jsme ale už vyčkávali u předvěsti na „nepomucké“ na pravidelný Os 27913, mimořádně vedený vozem 831.043 + Clm. Před tímto vlakem ještě neočekávaně proletěl „Hurvínek“ ve kterém si mohly (nejen) děti vyzkoušet řízení vlaku na trati. Konec akce se již blížil a my jsme se s parními kráskami rozloučili na klasickém fleku před žst. Blatná - u odjezdových mechanik.


Oslavy navíc organizátoři obohatili o doprovodný program před staniční budovou v Blatné. Navštívit bylo možné i interiér zmiňovaného historického poštovního vozu, který byl umístěn na 3. koleji. Dále se návštěvníkům naskytla příležitost nahlédnout do depa provozního střediska Blatná, chlubícího se pečlivě udržovanými motorovými vozy řady 810. Pomyslnou třešničkou oslav byla bezesporu jízda na stanovišti motorové lokomotivy řady 742 v areálu nádraží.



Závěrem zbývá konstatovat, že se oslavy po všech stránkách vydařily. V této souvislosti je nutné poznamenat, že dalším bonusem (a nemalým) bylo i povedené počasí. Všem, kteří se na přípravách a zdárném průběhu této akce podíleli patří velký dík. V budoucnu se tedy můžeme těšit na další významné připomenutí existence železnice na Blatensku, na „120 let blatenských lokálek“…



Filip Štajner, Petr Chvátal


autoři fotek: Trainman, Filipo, Špáňa, Fagat